Kanunda geçen tanımları ve tapu işlemlerinde vekil atarken dikkat edilmesi gereken noktaları yazımızda bir araya getirdik.
Borçlar Kanunu’nun 386. maddesinde vekaletname, vekili kendine yükletilen işi yerine getirme borcu yükleyen sözleşme olarak tanımlanır. Genel ve sınırlı yetkili olabilen iki taraflı sözleşme işin vekalet verenin çıkarına ve iradesine uygun şekilde yapılması zorunluluğunu getirir. Kişinin isteği ile çıkartılan sözleşmenin kanunda geçen tanımını ve tapu işlemlerinde vekil atarken dikkat edilmesi gereken noktaları yazımızın devamında bulabilirsiniz.
Vekaletname Nedir?
Vekaletname, bir kimsenin kendi isteği ile bir başka kimseyi belirli durumlarda kendi adına hareket etmesi için yetkilendiren, resmi onaylı, yazılı belge olarak açıklanır. Çoğunlukla adli olaylar, bankalarla olan işlemler, araba alım-satımı, miras söz konusu olduğunda hazırlanan vekaletname tapu işlemlerinde zamansızlık, hastalık gibi nedenlerden dolayı kullanılan yöntemlerin başında gelir. Vekile ödenecek ücretin zorunlu unsur olmadığı vekalet sözleşmesinde taraflar anlaştıkları işin görülmesinden sonra bir ücret kararlaştırabilir.
Yetkilendirme işlemleri için hazırlanacak metnin örneği yurt içerisinde noterden veya avukattan, yurt dışında ise sanal konsolosluk form bankasından kolayca temin edilebilir. Taşınmaz sahiplerinin tapu işlemleri için düzenletecekleri sözleşmede taşınmazın tapu bilgilerine, vekalet verilen işin tanımına, kimlik bilgilerine yer verilir. Bu bilgileri içeren evrakların başvuru yapılmadan önce toparlanması olası zaman kayıplarının önüne geçer.
Verilen yetkinin geri alınması, iptal edilmesi için vekalet verenin tapu müdürlüğüne dilekçe ile başvurması yeterlidir. Ayrıca her iki taraftan birinin ölümü, hacir altına alınması veya iflas, vekil azil edilmesi, vekilin görevinden istifası, süreli veya iş bitimi durumlarında vekaletname sona erer.
Bireylerin veya kurumların zamandan ve iş gücünden tasarruf etmelerini sağlayan vekaletnamenin tapu işlemleri için çıkartılması sırasında bazı noktalara dikkat edilmesi gerekir.
Tapu İşlemleri için Vekalet Verilirken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Tapu vekaletnamesi düzenlenirken aşağıda bulunan noktalara dikkat edilmesi oluşabilecek zaman ve para kaybının önüne geçer.
Tapu müdürlüklerinde yapılacak işlemler için çıkartılacak vekaletnamenin noterde veya konsolosluklarda “düzenleme şeklinde” yapılması gerekir.
Üzerine fotoğraf yapıştırılması zorunlu olan belgenin hazırlanması sırasında kimlik tespiti mutlaka noter tarafından yapılmalıdır. Kimlik tespiti avukatların kimlik belgelerine göre yapılmış olanlar da tapu müdürlüklerince kabul edilir.
Sözleşmede tapu müdürlüğünde hangi işlem yapılacak ise o işleme ait açık bir yetki ve kararlaştırılmışsa süresi bulunmalıdır.
Satış, alım, istimlak gibi gayrimenkul ile ilgili işlemlerde tapu bilgilerinin; kiraya verme durumunda evin veya işyerinin adresinin belgede eksiksiz şekilde yazıldığı kontrol edilmelidir.
Vekalet verenin vekiline tevkil yetkisi (yetkiyi bir başkasına devretme yetkisi) verip vermediği belirtilmelidir.
Birden fazla kişiye yetki verilmesi söz konusu ise vekillerin yetkilerini birlikte veya ayrı ayrı kullanma durumları karmaşa yaratmayacak şekilde yazılmalıdır.
Yetki ile yapılacak işten önce bir başka işlemin yapılması gerekiyor ise vekaletname bu işlemi de kapsayacak şekilde düzenlenmelidir.
Vekaletnamede yapılan bir düzeltmenin yasal olabilmesi için noter tarafından mühürlenip onaylanması zorunludur. Kaynak: Milliyet