Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık ‘Türk otomobili’nde yeni bir aşamaya geçildiğini belirterek TÜBİTAK’ın geliştirdiği menzil artırıcılı içten yanmalı motoru olan elektrikli aracın sadece yerli sermaye gruplarına değil, aynı zamanda uluslararası işbirliğine açıldığını, dünya otomotiv devi Fiat-Chrysler Grubu’yla da görüşme halinde olduğunu açıkladı.
Türkiye’de özellikle savunma sanayii çıkışlı pek çok teknolojinin geliştirildiğini, gerek otomotiv tedarik sanayiinin gerekse, devlet kurumu olan TÜBİTAK’ın pek çok teknoloji üzerinde çalıştığını, ancak geliştirilen teknolojilerin ticarileştirilmediği sürece anlamının olmadığını söyleyen Fikri Işık, bu projenin ülkede üretilen teknolojilerin vitrini olacağını dile getirdi. Silikon Vadisi’nin bile Kayserili işadamlarının düsturu olan ‘iyi mal satılan maldır’ ilkesiyle çalıştığını söyleyen Fikri Işık, Türkiye’de artık ticarileşen, yani ülkeye katma değer sağlayan üretim anlayışına geçilmesi gerektiğini vurguladı.
Gebze’deki TÜBİTAK MAM mühendislik merkezinde gazetecilerle bir araya gelen, ve geliştirilmesi devam eden Türk otomobili için yaptırılan iki yeni tasarımı da gazetecilere gösteren Fikri Işık, bu projeyle birlikte rakiplerin de değiştiğini, ‘Türk otomobili’nin geliştiriliş biçimiyle geleneksel otomobil üreticilerinden ziyade, pazara farklı fikirlerle giren ve başarılarını her geçen gün artıran Tesla, Google ve Apple gibi teknoloji şirketlerine rakip olacağını söyledi.
Bakan Işık, Türkiye’nin tüm birikimini toplayacak olan bu platformun en büyük kazancının da savunma sanayiinden geleceğini belirtti.
Saab’dan 40 milyon dolara satın alınan platformun sadece yeni platform geliştirme konusunda zaman değil aynı zamanda ciddi para tasarrufu da ettirdiğine değinen Bakan Işık, “Bir kere bu satın aldığımız platform, tüm testlerden geçmiş, üzerine ticari olarak başarılı olmuş otomobiller yapılmış, çarpışma testleri gerçekleşmiş ve başarılı olmuş. Böyle bir platformu satın alınca, milyar dolarlık geliştirme masraflarının yanı sıra ve en az 3-4 yıl zaman kazandık” dedi.
TÜRK TASARIMCILAR ELBİRLİĞİ YAPTI
Bakan Işık Saab’dan satın alınan platform üzerine geliştirilen yeni iki tasarımın maketlerini de gazetecilere gösterdi. Görüntülerin ticari gerekçelerle henüz paylaşılamayacağını söyleyen Bakan Işık, D segmentinde, yani boyu 4.5 metrenin üzerinde olmak üzere yapılan tasarımların, İtalyan ve İsveçlilerin yanı sıra yurtdışında yaşayan ve çalışan iki Türk tasarımcı olan Uğur İpek ve Uğur Şahin’in elinden çıktığını söyledi.
Hedeflerinin TÜBİTAK’ı devlet bütçesinden kurtarmak olduğunu söyleyen Bakan Fikri Işık, TUBİTAK’ın bu otomobil projesi etrafında tüm elemanları bir araya getirmesi ve bu projeyi sonra bir sermaye grubuna devrederek yeni projelere yoğunlaşması gerektiğini belirtti. Bu amaçla yeni ve daha küçük platformlar üzerinde de çalışılmaya başlandığını ifade eden Işık, sadece içten yanmalı bir menzil artırıcısı olan elektrikli araç için değil, aynı zamanda yakıt hücreli araçlar üzerinde de çalışmaların sürdüğünü söyledi.
TÜBİTAK’ta gösterilen araçlar arasında, bir de SUV vardı. Bakan Işık, bu çalışmanın beğenilmediğini, belirtti.
Yerli üretim mızrak füzelerinde kullanılan ithal sensörlerin tanesine 2.500 dolar öderken, TÜBİTAK’ın geliştirdiği sensörlerin 400 dolara mal edildiğini belirten Işık, “Yerli üretim sensörleri kullanmaya başlayınca yabancı üretici bir anda fiyatını 200 dolara çekti. Bu tip sensörler başta olmak üzere savunma sanayii için geliştirilmiş çok sayıda yüksek teknolojili yerli parça aracımıza aktarılacak” diye konuştu.
Yerli otonun tüm aşamalarının planlamasının hazır olduğunu aktaran Bakan, talip olacak ‘Babayiğit’in sisteme istediği yerden entegre olabileceğini vurguladı. Fikri ışık, TÜBİTAK’ın geliştirdiği araçların ve sistemlerin telif yoluyla piyasaya açılacağını da sözlerine ekledi. TÜBİTAK tesislerinin içerisine 1000 araç üretimi yapabilecek bir tesis kuracaklarını aktaran Bakan Işık, “Bu tesiste yerli oto üretimi yapılacak. Tesisi sadece kendimiz için kurmuyoruz. Tüm yerli üreticiler araç geliştirmek için kullanabilecek” dedi.
‘2 LİRALIK ŞARJLA 100 KİLOMETRE GİDECEK’
TÜBİTAK’ın geliştirdiği otomobil, bir elektrik motorunun yanı sıra, aracın bataryasını doldurma görevi üstlenecek bir de jeneratöre sahip olacak. Araç 2 liralık şarj maliyetiyle, büyük şehir trafiğinde 100 kilometre yol yapabilecek. Şehirler arası yolculuklarda ise jeneratör devreye girerek bataryayı şarj edecek. Bugünkü hesapla 20 TL’ye 1000 km yol yapabilecek. Aracın en belirgin vasıflarından birisi de otonom araç sistemleriyle donatılması olacak. (Habertürk)