Fotoğraf makinelerine ilgi duyan herkesin, seçim yapmak zorunda kaldığı durumlar olur. Bahsettiğimiz “Canon mu Nikon mu?” şeklindeki nesnel yanıtı olamayan sorudan başkası değil.
Fotoğraf makinelerine ilgi duyan taraflı/tarafsız her bireyin, hayatında bir seçim yapmak zorunda kaldığı, iki yandan birini seçmek zorunda bıraktığı bir durum söz konusudur. “Canon mu, Nikon mu?” şeklindeki nesnel yanıtı olamayan soruya bir yorum niteliğindeki incelemeye göz atalım.
Canon ve Nikon. Japonya çıkışlı iki fotoğraf makinesi markası devi. Vizörlerinden, merceğine kadar birçok noktadaki ayrılıklarına yegane olarak yer vermeyerek, teknolojinin bu nimetini sonuna dek sevenlerin gözündeki değerlerine de değinmeden edemedik.
Son cümlede bazında ifade ettiğimiz üzere, teknik özellikler öncesinde kullanıcı bakışları üzerinden alınan değerlendirmeler durumlara açıklayıcı bir boyut katabiliyor.
1- Hangisi daha ağır?
1937 yılında Tokyo’da kuruluşu gerçekleşen Canon, değişken modelleri göz ardı etmeksizin, piyasada görünmesi 20 yıl öncesine dayanan Nikon’a nazaran ağırlık bağlamında daha hafif bir görüntü çiziyor.
Başta mercek olmak üzere, sonradan ilave yapılabilecek envanterler haricinde, saf makine ağırlığı bazında, Canon biraz daha kullanışlı olarak betimleniyor.
2- Döneme verdikleri tepki
Yalnızca fotoğraf makineleri ile sınırlı kalmaksızın, teknolojinin her alanında aletler üreten firmaların, bulundukları günün şartlarına göre aldıkları tutum çok değişkenlik gösterebiliyor.
Bu bağlamda, söz konusu yenilikçi-tutucu olarak ortaya çıkan ayrımda, Canon yeniliklere, dönem bazında eklenen yeni özellikleri makinelerine katmakta daha rahat davranırken, Nikon sahip olduğu geleneksel kavrama sahip çıkma yolunu koruyor.
Aynı paraleldeki tercih sonucunda, Canon cihazlarının şeklinde de daha fazla değişkenliğe gidebilirken, Nikon sadeliği muhafaza etmekle yetiniyor.
3- Detaylar
Her geçen gün değişen, gelişen özellikler kapsamında, gittikçe karmaşık bir yapıya sahip olması bakımından, birçok detayı bünyelerinde barındıran makinelerin varlığında, Canon ve Nikon bu konuda da ayrılık gösteriyor.
Nikon, kullanıcıların daha fazla ihtiyacına cevap verme işlevini ortaya koyabilen detaylara çağdaşından daha fazla önem verirken, Canon biraz daha basit bir yapı ile kullanıcılarına hizmet veriyor.
Detayların fazla veyahut az olmasının kullanıcı isteklerine, cihazın kullanımına olan etkilerinin tartışıldığı bir ortamda hangisinin öne çıktığı bilinmez. Ne de olsa, birçok konudaki tartışmaların kesin cevabını veremediğimiz gerçeği halihazırda ortada.
4- Dışarıda ve ev ortamında hangisini tercih etmeliyim?
Profesyonel düzeyde fotoğraf çeken insanların sahip oldukları en mühim sorun kapsamında, var olan iç-dış mekan çekimlerinde hangi markanın tercih sebebi olacağı yönündeki soruya net bir cevap verilebildiği söylesek yanılmış olmayız.
Gerekse teknik özellikler, gerekse de kullanıcı tepkilerinin geneli göz önüne alındığında Canon’un iç çekimlerde, ev ortamında kullanılması önerilirken, Nikon’un dış çekim adı altındaki, dış mekandaki her alanı kapsayan alanlarda öne çıktığı belirtiliyor.
5- Fotoğraf çekmek bir sabır işi midir?
Fotoğraf çekimi eylemindeki son aşamayı oluşturan deklanşöre basma anında, markalar birbirinden çok ayrılan bir tepkiye sahip olarak gözüküyorlar.
Canon fotoğraf çekimi anında bazen netliği beklemeksizin, anındalık hızında bir tepki verirken, Nikon yeteri sabrı göstermesini takiben netlik unsurunu kenara bırakmaksızın eylemi hiçbir surette gerçekleştirmiyor.
Spor, hayvan fotoğrafları gibi hareketli cisimleri yakalama uygulamasında Canon, ezeli rakibine oranla bir adım öne çıkıyor.
6- Reklamlar
Günümüz tüketim dünyasının bir getirisi olarak gözüken tüketim toplumunda vazgeçilmeyen bir numaralı unsurlardan biri olan, kendini kullanıcıya gösterme-tanıtma babında en etkili yol olan reklamlar konusunda, “Precision Optical Instruments Laboratory (Hassas Optik Aletler Laboratuvarı)” adıyla ilk kuruluşu gerçekleşen firma olan Canon, kendini kullanıcıya daha fazla göstermeyi tercih ediyor.
Dönemindeki üç büyük optikçinin birleşmesi beraberinde meydana gelen Nikon ise, “Nikon reklam vermez” diyerek, belki de kendisini bilenlere hatırlatılmaya gereksinimi olmadığını ifade etme yoluna gitmiştir.
Bu bağlamdaki sonuçların satış rakamlarına da yansıması hiç şaşırtıcı olarak gözükmezken, Canon vitrinde bulunmasından kaynaklı daha fazla satar.
7- İstikrar Abidesi
Kullanıcıların var olan en büyük problemlerinden biri olarak tasvir edilen makine ömrü, rafta bulunan seçenekler arasından belirleyici özellik olarak öne çıkar. Kullanım hedefi-kullanım şekline nezdinde sıklıkla değişkenlik gösterebilen cihaz ömrü konusunda, Canon daha kısa vadeli hedeflere hitap ederken, Nikon “ömürlük makine” yapımı konusunda iddiasını ortaya koyuyor.
Değişen-gelişen hedefler doğrultusunda evrimini yansıtan mercekler konusuna ilave olarak, Canon sahibi kişiler makinelerini de değiştirmek zorunda kalabiliyor.
Metnin başında dile getirildiği üzere, teknik özellikleri sineye çekmek suretiyle, kullanıcı yorumları nihayetinde ortaya çıkan sonuçların göz önünde bulundurulmasının ardından, tekniğe değinmek gerekirse “digital camera world” un 2014 yılı araştırması bazında şu verileri elde edebiliyoruz:
High-Megapixel Sensor-Yüksek Megapiksel Sensörü
Hangi firmanın en yüksek Megapiksel’i barındıran cihazlara sahip olduğu fotoğraf kalitesinin yek özelliğini oluşturmasa da, Nikon araştırmaya göre daha avantajlı olarak betimleniyor.
Vari-AngleTouchscreenLcd-Çeşitli Açılardan Çekim Sağlayan Dokunmatik Ekran
Farklı açılardan elde edilen fotoğraf karelerinde Canon kazanan oluyor.
No-Anti AliasingFilter-Bozucu Etkisi Olmayan Filtre
Mercek ile sensör arasına yerleştirilen filtre bağlamında, Nikon daha keskin nitelikte fotoğraflar çekebiliyor. Bu özelliğin, fotoğrafın asıl kalitesini arttıran özellik olduğunu söylemekte fayda var.
Video
Gerek amatör yönetmenler, gerekse de Hollywood sinemasındaki üstadlar tarafından kullanılması bakımından, video denilince akla ilk olarak Canon geliyor.
Handling-Tutuş/Kavrama
Makineyi tutuşu, kavramayı sağlayan, tasarım-işlevsellik klasmanında karşımıza çıkan özellik boyutunda, araştırma iki firmanın eşit olduğu öne sürmek suretiyle bir denge unsuru ile kullanıcılara sunuluyor.
Ülkemizde en yaygın spor kategorisi olan futboldaki Galatasaray-Fenerbahçe örneğinde ifade edilen ezeli rekabet- ebedi dostluk çerçevesinde, bu olguyu bilişim sektörüne de yansıtan Canon-Nikon rekabeti söz konusu karşılaştırmalar bazında kullanıcılar isteğine cevap vererek, piyasadaki yek güç olarak yoluna devam etmeyi sürdürüyor.