Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 4G yerine 5G teknolojisine geçilmesinin daha sağlıklı olacağı şeklindeki beyanının ardından konu Türkiye gündemine oturmuş, 4G ihale tarihi 3 ay ertelenmişti. Sonunda 4,5G’de karar kalınmış, dünyada 5G teknolojisinin henüz tam olarak oturmaması ve 4G teknolojisinin ise eskimeye başlaması sebebiyle 4,5G’nin daha uygun olacağı öngörülmüştü.
İşte o 4,5G projesi kapsamında ‘IMT Hizmet ve Altyapılarına İlişkin Yetkilendirme İhalesi’, bugün Ankara’da yapılıyor.
Türkiye, 4,5G ile hem teknolojinin gerisinde kalmayacak hem de 5G teknolojisine 2020 yılında entegre olarak bunu dünyada en erken kullanan ülkelerden biri olacak.
“5G’ye ilk geçen ülkelerden biri olmayı hedefliyoruz”
BTK Başkanvekili Sayan, yapılan ihalenin bir frekans tahsis ihalesi olduğunu vurgulayarak, 800, 900, 1800, 2100 ve 2600 MHz bandında 20 ayrı frekans paketinin ihaleyi kazanan işletmecilere tahsis edileceğini, ihale sonrasında bu frekanslar kullanılarak tüketicilere 5G de dahil yeni teknolojilerin sunulabileceğini belirtti.
“3 şeritli otoban kalitesi sağlanacak”
3G hizmetlerinden sonra geliştirilen ve kamuoyunda 4, 5G olarak tabir edilen IMT Advanced teknolojileriyle hizmet sunulacağındanteknoloji üstünlüğü sayesinde vatandaşların çok daha hızlı bir şekilde bilgiye erişme imkanına kavuşacağını ifade eden Sayan, şöyle devam etti:
“Mevcut durumda vatandaşlarımız tek şeritli bir yolda ve yeni araçlarla seyahat ederken bile ulaşabileceği hız sınırlı olabilecekken, ihale sonrasında mevcut yola ilave edilecek 3 şeritli otoban kalitesinde yolla birlikte toplam 4 şeritli bir yolda ve daha yeni ve hızlı araçlarla seyahat etmeye başlayacaklar.” 4G ile 6,5 dakika, 3G teknolojisiyle ise 1 saatten fazla süren 8 gigabayt büyüklüğünde bir HD film, 4.5G ile 6 saniyede indirilebilecek.
4,5G ne zaman kullanıma açılacak?
İhalenin ardından tahsis edilecek frekanslardan 1 Nisan 2016’dan itibaren yeni teknolojiyle hizmet sunumuna başlanabileceğini bildiren Sayan, “İşletmecilere yetkilendirmenin ardından 8 yıl içinde Türkiye’nin nüfusunun yüzde 95’ini kapsama alanına alma zorunluluğu getiriliyor. Ayrıca yine 8 yıl içinde tüm il ve ilçelerin nüfusunun yüzde 90’ını kapsama zorunluluğu getiriliyor” dedi.
“Tünellerde bile kullanılabilecek”
Şartnamede yapılan değişiklikle uzunluğu 1 kilometrenin üzerindeki tüneller ile konvansiyonel tren hatlarının da belirli bir zaman içinde kapsanması şartı getirildiğini belirten Sayan, otoyol ve yüksek hızlı tren hatlarına ilaveten bu tünellerden geçen ve konvansiyonel tren hatlarında yolculuk yapan vatandaşların da seyahatlerinde mobil genişbant hizmeti alabilme imkanına kavuşturulmasının hedeflendiğini bildirdi.