Yerel seçimler için geri sayım başladı. Seçim atmosferi piyasaların hareketlenmesi anlamına da geliyor. Her partiden adayın yarıştığı bu seçimde, 15 milyar lira civarında bir ekonomi oluşması bekleniyor. Bu yıl meydanların öne çıkan ürünleri ise bez çanta, atkı ve bereler olacak.
Seçim meydanlarının yıldızı bez çanta olacak. Posta’nın haberine göre genel seçimleri 24 Haziran 2018’de geride bırakan Türkiye, 31 Mart 2019’da da yerel seçimlere gitmeye hazırlanıyor. Bu günlerde siyasi partilerin ve adaylarının kampanya yarışları da hızlandı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın bu seçimlerde gürültü ve görüntü kirliliği olmayacağı, meydanlarda milyonlarca bez çanta ve fileyi dağıtacakları yönündeki açıklamaları üzerine, propagandanın şekli değişti. Afişsiz seçim kampanyası, promosyoncuları farklı ürünlere yöneltti.
Afiş, poster, bayrak ve flama yerine yerel seçimlerin soğuk havalara denk gelmesinin de etkisiyle işletmeler, parti logolu polar atkı, bere ve yağmurluğun yanı sıra mutfak önlüğü, tişört ve bez çanta gibi tekstil ürünlerine yoğunlaştı. Partiler, bu seçimde daha çevreci bir propaganda yürütmeyi planlıyor. Yani 1 Ocak itibarıyla plastik poşetlerin 25 kuruşa satılmaya başlamasıyla gündeme gelen bez çanta, bu yılki seçim meydanlarının da yıldızı olacak.
Her partinin, Türkiye’deki 22 milyon hanenin yüzde 70’ini kapsayacak şekilde bez çanta yaptırma planları bulunduğunu belirten Promosyon Ürünleri İmalatçıları ve Satıcıları Derneği Başkanı Abdullah Gürz, sipariş aldıkları parti logolu diğer en yaygın promosyon ürünleri arasında da USB bellek, şapka, plastik kalem, çakmak, anahtarlık, fener, oto kokusu, bardak altı ve rozetin bulunduğunu söyledi.
Büyük şehirde bir aday için sadece promosyon ürünü değil, genel seçim harcamasının 3-5 milyon TL aralığında olduğunu belirten Abdullah Gürz, 300 bin nüfusluk bir ilçede bir adayın 2 milyon TL’lik bir promosyon ve matbu evrak masrafının bulunduğunu söyledi. Promosyon sektörünün büyüklüğünün 200 milyar TL olduğunu belirten Gürz, bu seçimde de 300 milyon liralık bir promosyon harcaması beklediklerini söyledi.
Hasgül tekstil Promosyon başkanı Ercan Güler, “bu seçimin ilk sırasında bez çanta var. rekor seviyede talep alıyoruz. Fiyatlar 2-6 lira arasında” dedi. muhtar adaylarının seçim harcamalarının ortalama 20-60 bin lira arasında olduğunu belirten Güler, belediye başkan adaylarında ise bu harcamanın 200 bin ile 1 milyon lira arasında değiştiğini söyledi.
Partilerden bez çanta talebi almaya başladıklarını belirten Netpak Ambalaj Satış ve Pazarlama Yöneticisi Halil Yılmaz, “1.5 TL’ye de 3 TL’ye de bez çanta var. Belediye başkanı adaylarından bez çanta için 10 bin TL’lik bütçe ayıran da 1 milyon TL’lik harcama yapan da var. Marketlerin siparişini karşılamak için zaten bir süredir fazla mesaisi yapıyoruz. Adaylar elini çabuk tutmalı, siparişlerini son ana bırakmamalı” diye konuştu.
Partiler, bu seçimde çevreci yaklaşımın yanı sıra aday tanıtımında geleneksel yöntemlerin yerine daha çok teknolojiyi tercih edecek.Yani propaganda faaliyetlerinde sosyal medya da kullanılacak.Adaylar, sosyal medyada seçim kampanyalarını yönetmesi için bu işleri yapan firmalara aylık yaklaşık 3 bin lira ödeyecek.
İl, ilçe ve belde başkan adaylarının takım elbise siparişlerini şimdiden vermeye başladığını belirten Kiğılı Üst Yöneticisi (CEO) Hilal Suerdem, “Önceki seçimlere göre talepte bir azalma yok. 2018’in ilk üç ayında 60 bin adet takım elbise sattık. Geçen yıla göre bu yılın ilk üç ayında seçimlerin de etkisiyle, takım elbise satışlarımızda yüzde 25’lik bir artış bekliyoruz. Yani her ay 25 bin adet, üç ayda ise 75 bin adet takım elbise satmayı öngörüyoruz” diye konuştu. Her adayın mutlaka en az 2 takım elbise aldığını belirten Hilal Suerdem, şunları söyledi: “Çünkü iyi giyinmek önemli, giyim ilk izlenim, kendine güven ve saygınlık demek. İl belediye başkan adayının, gömlek ve kravat da dahil olmak üzere bir takım elbise fiyatı 800-900 tl arasında. İlçe belediye başkan adayının takım elbise fiyatı ise 600-700 tl arasında değişiyor.”

Bu seçim kampanyası döneminde araç kiralamada da düşüş var. Daha önceki seçimlerde bir adaya ortalama kiralık 100 araç verilirken, bu seçim için sayının iyice düştüğünü ve şimdilerde sadece 5-10 adet kiralık araç talebi aldıklarını belirten System transport Genel müdürü Taşkın Arık, şunları söyledi: “Şoförlü, mazot hariç (kiralayan mazotu karşılıyor) 46 kişilik otobüs aylık 15 bin- 20 bin liraya kiraya verilirdi. bu yılki seçimde ise talep azaldığı için fiyat 10 bin-15 bin liraya geriledi. 17 kişilik araç kirası önceki genel seçimde 4500-5000 bin lira iken, bu seçimde 3000-3500 liraya geriledi.”
Bu seçimde ağırlıklı bölgeden bölgeye taşımalarda araç kullanılacağını belirten taşkın Arık, “burada da otobüsün kiralama fiyatı gideceği yere, kilometreye göre değişiyor. Örneğin büyük 46 kişilik otobüs, İstanbul’dan 900 kilometre uzaklıktaki Ordu’ya gidecekse, aday 7 bin liraya kiralayabiliyor. Önceden bir adayın araç kiralamada partiye maliyeti büyük şehirde 2 milyon lirayı bulurken, bu yıl 750 bin liraya kadar düştü. küçük şehirde ise önceki seçimde adayın 700 bin lira olan araç kiralama maliyeti, bu yıl 200 bin liraya kadar geriledi” diye konuştu. Posta