Sosyal medya hayatın her alanında artık karşımıza çıkıyor ve çoğu zaman pek çok kolaylıklar da sağlıyor. Sosyal medyanın pazarlamacılar için son derece etkili bir araç olduğunu artık hepimiz biliyoruz. Pek çok firma da artık sosyal medyayı var olan pazarlama kampanyaları içerisinde dikkate almaları gereken bir mecra olarak kabul ediyorlar. Ama bu tümünün sosyal medyanın etkisine gönülden inandıkları anlamına da gelmiyor. Özellikle de bugüne kadar dijital dünyadan çok fiziksel dünyada iş yapma alışkanlığı kazanmış, daha somut neden-sonuç ilişkilerini iş yaşamında deneyimlemiş olanlar için dijital dünya ve özellikle de sosyal medya hala gizemli bir alan. Bu yüzden aslında “herkes yaptığına göre bir bildikleri vardır” diye sosyal medya kampanyası bütçesini onaylamış bir yönetici ile “bana sosyal medyanın satışları nasıl artıracağını gösterin” diyen diğer bir yöneticinin çok da farkı yok.
1. Satış için birinci kanal olması zor
Öncelikle sosyal medyanın doğrudan satış yapmak için çok ideal bir kanal olmadığından bahsetmemiz gerekiyor. İnsanların alışveriş yapmak için değil, sosyalleşmek, paylaşmak ve bağlantı kurmak amacıyla başında saatlerini geçirdikleri sosyal ağlar üzerinden ürününüzü satmak ilk bakışta iyi bir fikir gibi gelebilir. Üstelik internet üzerinden satış yapan pek çok site de mevcut. Ancak satılacak ürün ev olunca işler biraz değişiyor.
2. Net, samimi ve keyifli olmalı
Gürleyen Gayrimenkul’ün Gayrimenkul Danışmanı Abdullah Çavdar, sosyal alışveriş kavramı ile sosyal ağlar üzerinden satış yapmanın farklı kavramlar olduğunu dile getiriyor. “Ben her ikisinin de başarılı olabileceğine inananlardanım ama burada önemli olan kanal değil yaklaşım. Sosyal ağlar üzerinden satış yapmak için doğru yaklaşıma sahipseniz ve kendinizi en net, en samimi ve aynı zamanda da en keyifli/eğlenceli şekilde ifade edebiliyorsanız sosyal ağlar bir satış kanalı olabilir. Ama bu çoğu marka için konuya yaklaşımlarında, belki de asla ulaşamayacakları bir değişim gerektiriyor”
3. Sosyal ağlar iyi bir satış kanalı mı?
Bu seviyede yer alan satış siteleri parmakla sayılabilecek kadar az ve birer istisna, gelecekte bu değişebilir. Hem kullanıcı alışkanlıkları, hem de markaların yaklaşımları farklılık gösterebilir ama bugünkü konumuza gelecek olursak sosyal ağlar çoğu marka için iyi bir satış kanalı değil. Böyle olunca da hesap cetvelinin en altındaki rakamı ne şekilde etkilediklerini göstermek çok kolay değil.
4. En büyük avantajı ölçülebilir olması
Aslında bu sadece bir pazarlama aracı olarak sosyal medyanın sorunu da değil. Televizyon reklamları, gazete ilanları, sponsorluklar da aynı sosyal medya pazarlaması gibi etkileri dolaylı olarak gözlemlenebilen faaliyetler. Ama zaman içerisinde geleneksel işletmeler tarafından sonuçları kabul görmüş ve satışlara etkisi olduğu çok daha rahat kabul ediliyor. Sosyal medyanın diğer geleneksel kanallarla karşılaştırıldığında iki önemli şanssızlığı var. Öncelikle geleneksel yöneticiler açısından sosyal medya çift taraflı iletişim sunduğu için anlaşılması ve benimsenmesi daha zor, daha riskli görünüyor. Ayrıca diğer alternatiflere göre çok daha yeni olduğu için “sağlam adım atmayı” tercih eden firmalar tarafından “rüştünü ispat etmesi” bekleniyor.
5. Ölçümleme imkanı ile ünlü
Her ne kadar somut etkisinin ölçülmesi zor olduğu düşünülse de aslında durum tam olarak öyle değil. İnternet doğası gereği tüm diğer kanallardan çok daha fazla ölçümleme imkanı sunması ile ünlü. Bir gazete, dergi, Televizyon veya billboard ilanında ancak tahmin edebileceğiniz erişim oranlarını dijital kanallarda tam tamına görebilmek mümkün.
6. Araştırmalar gösteriyor
Bu rakamları geleneksel pazarlama ve satış alışkanlıkları ile açıklamak pek kolay değil. Çünkü o bakış açısı ile bugün tüketicilerin alışkanlıklarının ne şekilde değiştiğini tespit edilemiyor. Bugün tüketiciler karşılarından kendilerini dikkate alan bir işletme görmek istiyorlar. Conversocial’ın araştırmasına göre tüketicilerin yüzde 49’u Facebook sayfasında yanıtlanmamış sorular bulunan bir markadan alışveriş yapmamayı tercih ediyorlar.
7. Sorulara yanıt verin
Artık tüketiciler daha sosyal ve soru sormak onlar için gündelik yaşamlarının bir parçası. Satın alma kararını ise sorulara aldıkları yanıtlar etkiliyor. IBM’in yayınladığı bir araştırmaya göre internet erişimi olan kullanıcıların yüzde 35’i ürün ve hizmetler hakkında yorum yapmak veya yorumları okumak için sosyal medyayı kullandıklarını ortaya koyuyor.
HÜRRİYET EMLAK