Yeni ev alanlar ya da eski evinden sıkılıp görünümünde değişiklik yapmak isteyenlerin dikkat etmesi gereken pek çok ayrıntı var. Bunlardan biriside tadilat ruhsatı. Örneğin; mutfak ve salonu ortak bir alan haline getirmek, bir odayı genişletmek ya da balkonun üstünü kapatmak gibi tadilatlar yapabilir. Ancak tıpkı yeniden inşa edilen binalarda olduğu gibi tadilat işlemlerinin bir kısmı da özel izinler gerektirir. Tadilat ruhsatı, İmar Yönetmeliği’nin 70. maddesi dışında kalan tüm değişiklikler için belediyeden alınması gereken bir izin belgesidir.
Tadilat ruhsatı hangi durumlarda gerekir?
Tadilat ruhsatı, belli başlı değişiklikler için gerekli bir belgedir. Baştan yapılacak inşaatların tamamı ruhsat alınmasını zorunlu kılar. Diğer taraftan yapı siluetini, bağımsız birimlerin m2 cinsinden birim alanını ve toplam yapı alanını değiştiren tüm çalışmalar, tadilat ruhsatı gerektirir. Özetle, dışarıdan görülen değişikliklerin tamamı için ruhsat alınması gerekir.
Balkon ve cephe üstünde yapılacak tüm değişiklikler, odaları genişletme, ekstra merdiven ekleme gibi tüm çalışmalar belediye bilgisi dahilinde gerçekleştirilmelidir. Tadilat ruhsatı olmadan gerçekleştirilen tüm bu değişiklikler mülkünüzün kaçak yapı konumuna düşmesine neden olur. Sonucunda da mülk sahibi ciddi cezalarla karşı karşıya kalır.
Tadilat ruhsatı gerektirmeyen çalışmalar nedir?
Yapının iç kısmında gerçekleştirilen ufak tefek tadilat işleri, tadilat ruhsatı alınmasını gerektirmez. Boya- badana, elektrik, fayans- parke döşeme ve sıhhi tesisat işleri için belediyeye başvurmanız beklenmez. Fakat burada dikkat edilmesi gereken bir husus bulunmaktadır. Yapılan değişikliklerin, yapı siluetine etki etmemesi gerekir. Diğer taraftan kiriş ve kolon gibi taşıyıcı unsurlara dokunulmaması şartı da aranır. Yani evinizde gerçekleştirdiğiniz her değişiklik için belediyeye başvurmanız gerekmez. Ancak değişiklik çok büyükse ve binanın taşıyıcı unsurları üstünde tahribat yaratma ihtimali varsa mutlaka izin alınmalıdır.
Tadilat ruhsatı için hangi belgeler gerekir?
İstenen belgeler, alınacak belediyeden bina tipine kadar değişen unsurlar sebebiyle farklılık gösterir. Bu nedenle tadilat ruhsatı başvurusu yapmadan önce ilgili belediyeye danışmanız ya da işin uzmanı olan bir kişi ile beraber çalışmanız tavsiye edilir. Genel hatları ile yapının bulunduğu yeri tam olarak açıklayan bir tadilat ruhsat dilekçesi ile beraber tabu tescil belgesi, imar durumu çap belgesi ve ayrıntılı bir mimari proje de gerekli belgeler arasındadır.
Ortama kaç günde tadilat ruhsatı alınır?
Belediye, ilgili belgeleri hemen incelemeye koyar. Herhangi bir eksik bulunmadığı durumlarda 30 gün içerisinde tadilat ruhsatı hazırlanır ve mülk sahibine teslim edilir. Eğer eksik belgeler bulunuyorsa ya da yapacağınız tadilata göre ek belgelere ihtiyaç duyuluyorsa ruhsat teslim edilmeden önce bunları da temin etmeniz beklenir. Bazı durumlarda da projelerde ufak tefek değişiklikler talep edebilir.
Tadilat tipine, belediyeye ve bina yapısına göre değişen belge ve izinler sebebiyle alanında uzman bir isimle çalışmanız işlerinizi kolaylaştırabilir. Tadilat konusunda uzman kişiler, gözden kaçabilecek konularla ilgili size destek olarak sürecin uzama ihtimalini azaltır.
MİLLİYET EMLAK DERGİ