EĞİTİM: Ev işlerinde çocuklara görev verilmesi

Pek çok ebeveyn çocuklarına kıyamadığı için ev işlerinde yardım istemiyor. Oysa ki, ev işlerinde çocuklara görev verilmesi, çocuğun gelişiminde önemli bir rol oynuyor. Çocuk gelişim uzmanları çocukların sorumluluk bilinci kazanmaları ve kendi ayakları üzerinde durabilmeleri için belirli bir yaştan sonra ev işlerine yardım etmeleri konusunda hemfikir.

Ebeveynlik ve gençlik geliştirme uzmanı Doktor Deborah Gilboa, “Çocukların işlerde görev almaları, kendilerini yalnızca yardım alan insanlar olarak değil; başkalarına yardım eden insanlar olarak görmelerini sağlar.” diyor. Lakehead Üniversitesi’nden Dr. Tanya Kaefer de çocuklara verilen görevleri “En azından ilk zamanlarda önemli olan işin ne olduğu değil, yardımcı olmayı ve sorumluluk almayı öğrenmek.” olarak nitelendiriyor.

Ebeveynler, çocuklarına iş vermeye nasıl başlayabilir?

Aile danışmanı ve ebeveynlik uzmanı Alyson Schafer, “Çocuklara ilk zamanlarda daha kolay ve az yetenek gerektiren alt görevler verilmeli. Önemli olan nokta çocuğun, ilgisinin hangi yönde olduğunu ve gelişime açık olduğu alanları görmektir. Sonraki adımları planlamak gerekiyor” diyor ve sonraki adımları açıklıyor:

1- Çocuğun becerilerini şekillendirin

Örneğin çocuğunuz yeni yürümeye başladığı zamanlarda oyuncaklarını raflarından çıkarabiliyorsa, çamaşırları da kurutucudan çıkarabilir. Bu bir alt görevdir. Yeni yürümeye başlayan bir çocuğun cisimleri çekerek çıkarabilmesi ufak da olsa bir yetenek belirtisi.

3- Düzenleme yeteneği kazandırın

Kendi eşyalarını katlamak ve dolaplara dizmek için 6-8 yaş aralığı idealdir. Fakat daha öncesinde de çocuklara bu alışkanlık yavaş yavaş kazandırılabilir. Oyuncaklarını toplayıp kutulara yerleştirmek veya kitaplarını kitaplığa kaldırmak bunun bir yoludur.

2- Bilişsel işlere teşvik edin

Eşleştirme ve sıraya dizme gibi oyun benzeri işler, küçük çocuklar için hem eğlenceli hem eğiticidir. Akıllarını kullanmalarını sağlayan aynı kartları seçme veya aynı renkteki eşyaları sıraya dizme işini yapabilen bir çocuk, ayakkabıları da birbirleriyle eşleştirebilir veya çorapları çift olarak düzenleyebilir.

4- Yanlış yaptığı işi düzeltmeyin

Eğer verdiğiniz işi yanlış yapıyorsa hemen vazgeçip düzeltmeyin. Bu, kendinin işe yaramadığı hissine kapılmasına neden olur. Ondan tekrar yapmasını isteyin ve doğrusunu anlatın.

5- İzin vermeyi öğrenin

Çocuklar bazen bazı işleri farklı yollardan yaparlar. Örneğin sizin öğrettiğiniz gibi değil de kendilerine kolay gelecek şekilde çamaşır katlayabilir ya da kitap dizebilirler. Bu tip durumlarda sorumluluk bilinci ve özgüven duygusu kırılmasın diye onun kurduğu düzene izin verin.

MİLLİYET