Türkiye’de bina yıkımlarının hız kazanmasıyla birlikte kira yardımı ödemesi de popüler konulardan biri haline gelmiştir. Peki kira yardımı ödemesi nasıl yapılır? Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel Müdürlüğünce afet riski taşıyan bölgelerde, “oturulabilir” raporu almayan binaların yıkımı ve yeniden inşası Türkiye çapında hız kazandı. Neredeyse tüm şehirlerde yaşanan bu yeniden yapılanma süreci sadece yaşanabilecek doğal afetlerde can ve mal güvenliği sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda tüm yurtta daha estetik bir mimari görünüm kazandırmak gibi bir işlevi de yerine getiriyor. Üstelik bu süreçte kat maliklerinin mağdur olması da, bakanlık tarafından ödenen kira yardımı ödemesi ile ortadan kaldırılıyor.
Riskli olduğu tespit edilen konut ya da iş yeri için hak sahiplerinin, 6306 sayılı Kanun kapsamında, yapının bulunduğu ildeki Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne başvuru yapması gerekiyor.
Bakanlığın önceliği mağduriyeti engellemek
Kira yardımı ödemelerinin miktarı Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından her yıl yeniden düzenleniyor ve yapılan ödemelerin miktarı yapının bulunduğu şehre ve ilçeye göre farklılaşabiliyor. Üstelik bu yardım sadece mülk sahiplerini değil, riskli olduğu tespit edilen binalardaki konut ve iş yeri kiracılarını ve sınırlı ayni hak sahiplerini de kapsıyor.
Sürecin işleyişi ise şöyle gerçekleşiyor; Kira yardımı almak isteyen kişinin öncelikle bakanlık tarafından yayınlanmış olan kılavuzda belirtilen evrakları tamamlayarak yapının bulunduğu ildeki Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne teslim etmesi gerekiyor. Başvuruyu alan bakanlık yetkilileri yine kılavuzda detayları belirtilen hususlarda gerekli incelemeyi yaptıktan sonra uygun görülen başvuruların kira yardımı ödemelerini 18 ay süresince üstleniyor.
Kira yardımı başvurusunda dikkat edilecek hususlar neler?
Dikkat edilmesi gereken hususlardan biri şu ki; hak sahipleri 06.01.2017 tarihinden itibaren başka bir riskli yapıda ikamet etse ve 2017 Kira Yardımı Uygulamaları Kılavuzu’nda belirtilen diğer şartları sağlasalar dahi 2. konut ve 2. iş yeri için kira yardımı alamıyor. Yurt dışında ikamet etmekte olan kişiler, Türkiye sınırları içindeki riskli yapıları için ikamet şartını yerine getirmediklerinden dolayı kira yardımı kapsamı dışında kalıyor.
Dernek, vakıf ve kooperatifler tüzel kişilik olduğu için “işyeri” statüsünde değerlendiriliyor. Riskli yapıda apartman görevlisi olarak oturanlar ise çalıştıklarını belgeledikleri takdirde kiracı olarak değerlendirilip kira yardımından faydalanabiliyor. Statüsüne bakılmaksızın, T.C. Ziraat Bankası A.Ş. hesabı olmayanlara kira yardımı ödemesi yapılmıyor.
Vekâletle yapılan başvurularda vekilin ad – soyadı ve imzasının eksiksiz olmasına dikkat ediliyor. Herhangi bir sebeple fazladan yapılan ödemelerde, fazladan ödenen tutar bir sonraki ay ödenecek bedelden düşülüyor. Kira yardımı almakta olan hak sahibinin vefatı durumunda, mirasçıların mirasçılık belgeleri için tekrar başvuruda bulunması ve kimliklerinin sistemde tanımlanması gerekiyor.
MİLLİYET EMLAK