Gelişen teknolojiyle birlikte reklam sektöründe de değişim yaşanıyor. Son zamanlarda dijital reklam pazarı gittikçe büyüyor. 2016 yılı Dijital Reklam Yatırımları IAB Türkiye tarafından açıklandı. IAB Türkiye AdEx-TR sonuçlarına göre dijital reklam yatırımları, 2015 yılına göre yüzde 13,7 oranında artarak 1.872,4 milyon TL’ye ulaştı.
IAB Türkiye yetkilileri, sektördeki gelişmelere paralel olarak bu yıl verinin analizinde değişikliğe gidildiğini ve Mobil’in format olmaktan çıkarılarak platform olarak konumlandırıldığını hatırlattı. AdEx-TR analizinde yapılan bir diğer önemli değişiklik ise, Arama Motoru Reklamları başlığı altında artık sadece Ücretli Sıralama Yatırımlarının olması, esasen display olan Arama Motoru Görüntülü Reklam Ağı yatırımlarının Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımlarının içine alınması oldu.
NATIVE PAZARI 58 MİLYONA ULAŞTI
IAB Türkiye’nin yaptığı açıklamaya göre, display reklam yatırımları 2016’da yüzde 11 büyüyerek 1.059,1 milyon TL oldu. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı 821,4 milyon TL ile Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımları aldı. Video reklam yatırımları yüzde 34’lük büyümeyle 179,8 milyon TL olarak gerçekleşirken, sponsorluk reklamlarının yerini alan Native 58 milyon TL’ye ulaştı.
Arama Motoru Reklam Yatırımlarının büyüklüğü 706,6 milyon TL olurken, İlan Sayfaları Reklam Yatırımları 91,1 milyon TL’ye çıktı. Geçen yıl Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un etkisine bağlı olarak küçüldüğü tahmin edilen E-posta, küçülmeyi sürdürdü ve 5,6 milyon TL oldu. Buna karşılık Oyun İçi reklamlar 10 milyon TL’lik büyüklüğe erişti.
1.872,4 milyon TL’lik toplam dijital reklam yatırımlarının 601 milyon TL’si display, arama motoru, ilan sayfaları, e-posta ve oyun içi reklam dahil olmak üzere mobil platformlarda gerçekleşti. 262,4 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşan Sosyal Medya reklamlarının yüzde 64’ü mobil cihazlarda yer aldı. 2016’da programatik satın almanın artışı sürdü ve büyüklüğü 993,8 milyon TL’ye çıktı.
ACAR: ÇEKİCİ GÜÇ DİJİTAL
IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Erhan Acar 2016 yılını değerlendirirken dijital dönüşüm sürecindeki şirketlere değindi. Acar, “Dijital reklam tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de reklam endüstrisinin çekici gücü konumunda. Yıllar içinde toplamdan aldığı payı arttırarak ikinci büyük mecra konumuna geldi. Bu gelişimi etkileyen önemli faktörlerden biri de üst düzey yöneticilerin sadece reklamda değil, iş yapış modellerinde de dijital değişimi desteklemesi oldu. TÜSİAD’ın Samsung’la birlikte yaptırmış olduğu Türkiye’deki Dijital Değişime CEO Bakışı Araştırmasının katılımcılarının %90’ı dijital değişim sürecinin liderliğinin üst düzey yöneticiler tarafından üstlenildiğini belirtiyor. Telekomünikasyon ve finans sektörünün öne çıktığı süreçte, dijital olgunlaşmanın yaygınlaşmasıyla birlikte dijital reklamcılığın medya yatırımlarından aldığı payı arttıracağına inanıyorum.” dedi.
Kaynak: SÖZCÜ