Türk Çağdaş Sanatı’nın önemli isimlerinden biri olan Devrim Erbil’in eserleri, inşaat alanında sergileniyor. Kabataş’taki ‘Martı Projesi’ devam ederken, inşaat alanının etrafındaki isimsiz tablolar yoldan geçenlerin kafasında soru işareti bıraktı.
Kabataş İskelesi’ne yapılması planlanan ‘Martı Projesi’ kapsamında yürütülen çalışmalar devam ederken, inşaat alanının etrafındaki isimsiz tablolar merak uyandırıyor. Çalışma alanını Devrim Erbil’in onlarca eseriyle süsleyen İBB, usta sanatçıyla ilgili herhangi bir tarihçeye yer vermediği gibi, Erbil’in imzasını da kullanmadı.
Deniz, raylı sistem ve kara yolu taşımacılığını entegre etmek amacıyla yapımına başlanan Martı Projesi inşaat alanı, sanatçı Devrim Erbil imzalı tablolarla kapatıldı. Ünlü ressamın eserleriyle kapatılan inşaat alanında sergilenen eserlerin kime ait olduğu, yoldan geçenler tarafından da merak konusu oldu.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından başlatılan ‘Martı Projesi’ inşaatı nedeniyle, Kabataş 1,5 yıl daha deniz trafiğine kapalı kalacak. Çalışmalar devam ederken en çok dikkat çeken nokta, sanatçı Devrim Erbil’in 30’a yakın eseriyle kapatılan inşaat alanındaki belirsizlik oldu. 80 yaşındaki sanatçıya ait eserler, inşaat alanında kuşkusuz çok estetik duruyor. Ancak yerli-yabancı herkesin dikkatini çeken tabloların kime ait olduğunun bilinmemesi akıllarda soru işareti bırakıyor.
Sultanahmet’e, Galata’ya yahut Eyüp Sultan’a tarihi ziyafete giden insanlar için durak noktası haline gelen sergide, Devrim Erbil’e ait bir imza, sanat yaşamına yönelik bir tarihçenin yer almaması ilginç. İstanbul’un en merkezi ve tarihi yerlerinden biri olan Kabataş’taki inşaat alanını çeviren görkemli serginin yaratıcısı Devrim Erbil’den izin alınıp alınmadığı konusunda ne yazık ki yetkililerden bir yanıt alamadık. Geçtiğimiz hafta kalp ameliyatı geçiren ve durumunun iyiye gittiğini öğrendiğimiz usta sanatçıdan yakın zamanda konuyla ilgili bilgi alacağız. Yetkililerden de isimsiz sergiye yönelik bir açıklama bekliyoruz.
Belediyenin, çoğunlukla İstanbul konulu resimlerini sergilediği Devrim Erbil’e ait eserler, inşaat alanı çevresinde sanatseverlere büyüleyici bir atmosfer yaratıyor. 30’a yakın eserinin sergilendiği iskeledeki görsel şölen, yolu Kabataş’tan geçenler için görülmeye değer.
Bununla beraber Kabataş İskelesi, ev ve iş güzergahı üzerinde olan vatandaşlar, 1,5 yıl daha deniz trafiğini kullanamayacak.
KABATAŞ, SANATIN MERKEZİ OLACAK
Proje kapsamında Kabataş ile Üsküdar denizaltına yapılacak yaya ve bisiklet yoluyla bağlanacak. Kabataş Meydanı’nın altında iki kat olacak. Birinde otopark ve teknik alanlar, diğerinde finüküler, toplu ulaşım bağlantı yolu, sebze meyve pazarı, kafeler, sahaflar, sanat galerisinden oluşan toplam 12 dükkan bulunacak.
Ulaştırma raporunda yer alan bilgiye göre, vapur iskelesi yolcu kapasitesi yüzde 80 artacak. Projeye göre toplam dört iskele olacak. Ana iskele Şehir Hatları’na hizmet verecek. İki iskele motorlara, Karaköy tarafında olan iskele de deniz otobüslerine ayrılacak. Açık alan ise yılbaşı ve ramazan eğlencesi gibi özel günler için organizasyon merkezi olacak.
Bu yıl 80 yaşına giren usta sanatçımız Devrim Erbil, sayısız eser üreterek, sanat yaşamını onlarca ödülle süsledi…
ÖDÜLLERİ
1966 Tahran Bienali ‘Saray Kraliyet’ Birincilik Ödülü
1968 Türkiye Çağdaş Ressamlar ‘Genç Ressamlar’ Birincilik Ödülü
1972 İskenderiye Bienali Ödülü
1973 T.C. 50. Yıl Atatürk Cumhuriyet Ödülü
1976 DYO Resim Yarışması Ödülü
1978 Devlet Resim Heykel Sergisi Başarı Ödülü
1982 Devlet resim Heykel Sergisi Birincilik Ödülü
1991 Devlet Sanatçısı Ünvanı
1998 Kırgızistan Cumhuriyeti Bilim Sanat Kurulu Onur Üyeliği
2000 Sedat Simavi Görsel Sanatlar Ödülü
DEVRİM ERBİL’İN ESERLERİNİN BULUNDUĞU MÜZELER
İstanbul Resim ve heykel müzesi
Ankara Resim ve heykel Müzesi
İzmir Resim ve Heykel Müzesi
Ankara Milli Kütüphane Koleksiyonu,
İzmir Selçuk Yaşar Müzesi
Eskişehir Anadolu Üniversitesi Çağdaş Sanatlar Müzesi
Bükreş Modern Sanatlar Müzesi’
Minnesota Ben and Abby, Grey Foundation Koleksiyonu
İskenderiye Güzel Sanatlar Müzesi’nde
Yugoslavya Banja Luka, Umjetnicka Garerija,
Resmi kurumlar ve özel koleksiyonlar
Kaynak: SÖZCÜ