UNESCO, 30 ülkede ilk, orta ve lise düzeyindeki ders kitaplarını değerlendirerek, ‘Sürdürülebilir Gelişmede Okul Kitapları’ raporunu hazırladı.
Buna göre Türkiye’de ilk, orta ve lise düzeyinde dağıtılan kitapların çoğunda, ülkedeki tüm yaşam tarzı, inanç grubu ve azınlıklar yeterince yer bulmuyor. Kadın ve erkek rolleri ise geleneksel anlayışla öğrencilere sunuluyor. Okul kitaplarının sadece bilgi edinmede değil, öğrencilerin kimlik, dünya tarihi ve sosyal değerleri anlamasında da çok önemli bir yer tuttuğu belirtilen raporda, dünya kamuoyunun dikkatinin çekilmesi hedeflendi.
CİNSİYET AYRIMCILIĞI
Son 20 yılda ders kitaplarında çevre, toplumsal cinsiyet, insan hakları gibi alanlara daha fazla ağırlık verildiği tespit edilirken, ülkeler bazında örnekler de sunuldu. Buna göre Türkiye özellikle iki alanda eleştiri aldı. Ülkedeki tüm yaşam tarzı, azınlık ve inanç gruplarının okul kitapları kapsamında yeterince yer almadığı vurgulanan raporda, Türkiye’de ayrıca kadın-erkek rollerinin hâlâ geleneksel bir anlayışla yansıtıldığı belirtildi. Okul kitaplarında kadının genellikle anne ve kız rolleriyle yer bulduğu dile getirildi. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) ise barışı teşvik etmede iyi örnekler arasında gösterildi. 2005’te güncellenen tarih kitaplarında daha önce yer alan ‘Türkiye’nin anayurdu’ gibi ifadelerin ‘bizim adamız’a dönüştüğü belirtilen raporda, bu gibi ifade değişikliğinin adada barışın desteklenmesi ve genç nesillerin bu bilinçle yetiştirilmesinde çok önemli olduğu vurgulandı.
HÜRRİYET