Dünya Seyahat ve Turizm Örgütü’nün 2014 yılı rakamlarına göre Avrupa’nın gayrisafi yurtiçi hasılasına (GSYH) katkısı 780 milyar dolar olan yani GSYH’nin yüzde 3.4’ünü oluşturan turizm sektörü de bu yaz terör korkusuyla sancılı bir döneme hazırlanıyor.
Türkiye’de turizmciler, terör saldırıları ve Rusya ile gerilen ilişkilerin olumsuz yansıması olarak zorlu bir sezona hazırlanırken Avrupa’da da turizm sektöründe hava bozulmaya başladı. Avrupa’da tatil yapmak isteyenler de artık sadece euronun değerini değil, olası terör saldırılarını da hesaba katmak zorunda. Kasım ayında gerçekleşen Paris saldırıları Avrupa’da otellerin doluluğunu etkilememişti ancak son veriler Mart ayında gerçekleşen Brüksel saldırılarının Avrupa’da turizm üzerinde daha fazla olumsuz etki yarattığını ortaya koydu.
Dünya Seyahat ve Turizm Örgütü’nün 2014 yılı rakamlarına göre Avrupa’nın gayrisafi yurtiçi hasılasına (GSYH) doğrudan katkısı 780 milyar dolar olan yani GSYH’nin yüzde 3.4’ünü oluşturan turizm sektörü de bu yaz terör korkusuyla sancılı bir döneme hazırlanıyor. Geçtiğimiz kasım ayında 130 kişinin ve 22 Mart’ta 35 kişinin hayatını kaybettiği Brüksel saldırıları Avrupa’nın da güvenli olmadığı algısı yaratınca bölgenin turizmine ilişkin endişeler ortaya çıktı. Seyahat veri şirketi Forwardkeys’e göre Avrupa’da uluslararası turist sayısı 14 Nisan ve 31 Ağustos arasında yüzde 5 düşüş gösterecek. Veri uçak rezervasyonlarına bakılarak tahmin edildi. Forwardkeys’in geçtiğimiz hafta yayınladığı verilere göre en kötü etki yüzde 24 düşüş beklenen Brüksel’de hissedilecek. Avrupa’nın diğer önemli turizim noktalarıdan Paris’te yüzde 13, Londra’da yüzde 6 düşüş bekleniyor. Forwardkeys’in dünya genelinde 200 bin online ve offl ine acentadan alınan verileri analiz ederek oluşturduğu tahminlere göre aynı dönem içinde Roma’daki rezervasyonlarda yüzde 3, Frankfurt’da yüzde 7, Milano’da yüzde 8, Münich’de yüzde 13 düşüş beklentisi var. Avrupa’nın geleneksel olarak en çok tercih edilen rotaları Amsterdam, Madrid ve Barcelona’da ise yüzde 1 ila 4 artış yaşanacağı tahmin ediliyor. Şirketin CEO’su Olivier Jager, konuya ilişkin değerlendirmesinde, Avrupa’daki birçok destinasyonda terör saldırılarının artçı etkilerinin hissedilmesini beklediklerini söyledi.
BRÜKSEL VE PARİS OTELLERİNDE DOLULUK BİRDEN DİBE VURDU
HSBC’nin ulaştırma hisseleri araştırma bölüm başkanı Andrew Lobbenberg’in verdiği bilgiye göre de Paris saldırıları, sonraki iki aylık dönemde seyahat hacmini aşağı çekmişti. Lobbenberg, Brüksel saldıları sonrasında benzer bir etki bekliyor ve ekliyor: “Son terör saldırılarının tüm havayolu şirketlerini etkileyeceğini düşünüyoruz. 22 Mart’ta gerçekleşen Brüksel saldırılarını takip eden yedi gün içinde Brüksel’e uçak rezervasyonları yüzde 136 düşmüştü. Bu, Paris’i vuran saldırıların ardından kaydedilen yüzde 101’lik düşüşten daha büyük bir etkiye işaret ediyor. Brüksel’daki terör olayları sonrasında Londra’ya yapılan rezervasyonlarda da önemli bir düşüş yaşandı.
Diğer yandan STR’ye göre birkaç gün içinde Brüksel’deki otellerde doluluk oranları da yüzde 25’e indi. Bombalama olayından bir gün önce bu oran yüzde 82 idi. Londra’daki otel doluluk oranı yüzde 58’e inerken, Paris’te yüzde 67’ye düştü. Londra’da düşüş yüzde 24.7, Paris’te yüzde 15.1 olarak gerçekleşti.