Formula 1’ciler özellikle otomobil ile ilgili tarihi yakından takip ediyorlar. İşte hayranı olduğumuz Formula 1 arabalarının tarihi ve zaman tüneli şeklinde evrimi!
İlk Formula yarışları ve arabalar
İnsanoğlunun hıza olan tutkusu ve adrenalin isteği dünya var olduğundan beri hiç bitmedi. Bunun sonucunda birçok yarış ve türevlerinin ortaya çıkması kaçınılmaz oldu. Onlardan biri de kuşkusuz Formula 1 yarışları oldu.
Evet… Yer ile neredeyse arasında hiçbir mesafe olmayan arabaların tarihsel gelişimi büyük farklar geçirmese de evrimi okunmaya değer. Tarihte ilk bilinen otomobil yarışı 1894’de Fransa’da gerçekleşti. Elbette eskiden de birçok yarış vardı ancak otomobiller hızın yeni tanımı olunca yarışlar da bir bir kendisini gösterdi. İlk Formula 1 yarışı ise çok uzakta değil sadece 12 yıl sonra 1906’da Avrupa Grand Prix Şampiyonası’nda kendisini gösterdi…
Artık yeni hız makineleri kendilerini göstermeye başlıyordu
İlk Resmi Grand Prix ve Formula 1 sesleri
1906’da Fransa topraklarında Dünya tarihinin ilk resmi Grand Prix’i gerçekleşirken Formula 1’in de temelleri atılıyordu aslında. Genellikle köylerde gerçekleştirilen amatör yarışların ardından bu iş anlam kazandı ve ilk kez resmiyete döküldü. Köylerde gerçekleştirilen yarışlarda birçok kaza oluyor yarışlar trafiğe açık şekilde gerçekleştiriliyordu. Fransa’daki parkur ise tamamen kapalı olmuştu…
Parkurlar, ve hızlı makinelerle Formula’nın ayak sesleri yavaş yavaş duyuluyordu aslında
Arabalar gelişiyor ve daha da hızlanıyor!
Tarihler 1912’yi gösterdiğinde arabalar hız konusunda yavaş yavaş devrimi yaşıyordu. İlk Grand Prix’in ardından yarışlar yavaş yavaş modernleşiyordu. Bununla birlikte üreticiler en iyi reklamın yarışlarda olduğunu kavrıyor ona göre tasarımlarda bulunuyordu. Bu ölçütte yine Fransızlar görseldeki ilk dört silindirliaraba olan Sizaire-Naudin’i tasarlıyor.
İlk Aston Martin ve saatte yaptığı 160 kilometrelik hız – 1922
İşler iyice profesyonel bir hal alıyor
Tarih 1937’ye geldiğinde yarışlar tamamen trafiğe kapatılarak tüm Avrupa’da Grand Prixler yapılmaya başlandı. Arabalar artık yarışlar için özel olarak tasarlanıyor daha büyük bütçelerle reklamlar verilerek yeni bir yarış doğuyordu.
Yarış için özel olarak tasarlanmış Mercedes-Benz
Grand Prix mazi oluyor yeni dönem; Formula 1
II. Dünya Savaşı’ndaki büyük kıyımlar her spor alanını etkilediği gibi araba yarışlarını da büyük ölçüde etkiliyor ve yarışlara engel oluyordu. Savaş biter bitmez 1946’da Grand Prix’e yeni kurallar getirildi. Formula One olarak ilk kez araçlarda belirli standartlar arayan organizasyonun ilk ayağı 1946’da Turin’de gerçekleştirildi. Ancak hala turnuvanın adı Grand Prix olarak kalmış olsa da 1950’de Formula 1 Dünya Şampiyonası olarak tamamen adını değiştirdi.
Böylelikle dünya yeni bir motor sporuyla tanışmış oluyordu.
Arabalar gelişmeye devam ediyor – 1951
1951’de Alfa Romeo 159 markayla pilot Juan Manuel Fangio Nurburg-Almanya’da yarışıyor. İlk kez araçlarda kauçuk kullanıldı. Bu sayede aracın savrulması da düşürülmüş oldu.
Fransa yarışında çekilmiş Maserati 250F’den bir görüntü – 1958
1960’larda hava direnci keşfedildi. Böylelikle arabaların tasarımları da değişmeye başladı.
Sabit ön kanatlar ve hava direncine çözümler – 1970
Formula 1 yarışlarında amaç arabaların daha hızlı gidebilmesi ve bununla birlikte arabaların hava direncine karşı daha dayanıklı olabilmesiydi. Bunlara önlem olarak aracın yüksek hızlarda bile kontrol edilebilmesi için ön ve arka kısımlara kanat takıldı, hava direnci içinde iyice yere yapıştırıldı.
Görselde McLaren marka araba pistin tozunu attırıyor.
Yeni mühendislik denemeleri ; 6 tekerlek -1976
1970’lerden sonra Formula 1 evrenine büyük paralar akmaya başlıyordu. Birçok büyük firma ve mühendisler nasıl daha hızlı olabiliriz düşüncesiyle yeni düşüncelere yer veriyordu. O düşüncelerden biri de 6 tekerlekli arabalar oldu. 6 tekerlek teknolojisine geçen ilk firma ise Renault oldu.
1979’da Formula 1 Şampiyonasında Ford Cosworth DFV 3.0 V8.
kanatlara geçiş – 1985
Lotus takımı 1985’de bu teknolojiyi kullanarak arabanın saatte 300 km hız yaparken bile yerden kesilmemesini sağlamıştı.
Bu da arka kanatlar – 1991
Günümüz teknolojisine en yakın tasarımlar 90’lı yıllarda yapıldı. En büyük ek ise hava koşullarına göre ayarlanabilen arka kanatlar oldu. Bu sayede araç ortama göre daha iyi yarışabiliyordu.
2000’li Yıllar; Formula 1’in devleşmesi
Evet 200’li yıllara geldiğimizde artık her şey değişmişti. 90’lı yılların üzerine yeni tasarımlar konulmuş yeni yıldızlar ortaya çıkmıştı. Formula 1 mali ve reklam anlamda da birçok ülkenin gelir kaynağı haline geldi. Artık sadece araba firmaları değil, pit ekibi ve pilot kalitesi de yarışların önemli unsurları oluyordu.
Elbette unutulmaz bir pilot da bu tarihlerde devleşti… O kişinin adı; Michael Schumacher’den başkası değildi… Görselde Ferrari arabasıyla 2002 İtalya yarışında.