Tren ve gemilerde kullanılan dizel motorların yanına, Türk mühendislerin geliştirdiği doğalgaz ile çalışan motorlar da dahil edilecek. Dünyada ilk olma özelliği taşıyan yerli üretim motorlarla maliyetler düşürülecek.
Trenler ve gemiler artık doğalgaz ile çalışacak. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın başlattığı çalışma kapsamında tren ve gemilerdeki dizel motorların yanına sıkıştırılmış doğalgaz (CNG) ve sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) yakıtını kullanan motorlar da dahil edilecek. Türk mühendislerin geliştireceği ve tamamen yerli olacak olan motor, dünyada bir ilk olma özelliğini taşıyacak. Motorun kullanımıyla birlikte hem maliyet önemli ölçüde düşürülmüş olacak hem de çevre kirliliği en aza indirgenmiş olacak.
Dünyada bir ilk olacak
Türkiye, dünyada bir ilk olacak yerli motorun çalışmasını başlattı. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bünyesindeki DevleAt Demiryolları Genel Müdürlüğü (TCDD) mühendisleri tarafından tasarlanan ve devrim niteliği taşıyacak olan motor, tamamlandığında tren ve gemilerin doğalgazlı motor ile çalışmasına olanak sağlanacak. Klasik Lokomotif, Gemi ve Jeneratör motorları Çift Yakıt (Dual Fuel) Sistemi adlandırılan yöntemle kısmen Sıkıştırılmış Doğalgaz (CNG) ve Sıvılaştırılmış Doğalgaz (LNG) tipli Doğal Gaz yakıtlarına dönüşümü yapılıyor. Ancak ‘Çift Yakıt Sistemi’ yapısı içinde doğal gazın kullanım miktarının ana yakıtla orantısının yüzde 30-35’i aşamadığından dolayı doğalgazdan yeterli oranda ekonomik getiri sağlanamıyor.
Yolcu gemilerine entegre edilecek
İki aşamalı olarak yapılan çalışmada, yeni nesil yanma mekanizmasının direkt enjeksiyon yöntemi kullanılarak, hem dizel motorun performansı, yaklaşık yüzde 5 oranında iyileştirilecek, hem de yüzde 100 doğalgaz yakıtına dönüşüm sağlanabilecek. Öte yandan doğalgazlı motor kullanıldığında çevre kirliliği dizel motorun kirliliğine göre yüzde 70 oranında azaltılacak. Ayrıca denizcilik alanıyla koordineli, kabotaj denizyolu taşımacılığında faaliyet gösteren yolcu ve araç taşımacılığı yapan gemilerde bulunan mevcut dizel makinelerin çevreci, ekonomik ve güvenli yakıt olan sıkıştırılmış doğalgaz (CNG) veya sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) kullanan makinelere dönüşümünün incelenmesi ve uygulamalara yönelik gerekli çalışmalarda başlatılacak.