MECİDİYE-Ortaköy viyadüğünün altından kopan beton parçalarının ilk kez dökülmediğini belirten Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Semih Tezcan, “Bu viyadüğün kirişleri hastalanmış. Her an çok büyük bir facia yaşanabilir” dedi. Bir an önce köprünün kirişlerinin bakıma alınması, tedavisinin yapılması gerektiğini anlatan Tezcan, “Ortaköy Viyadüğü’ndeki kirişler korozyona uğramış. Bu nedenle betonu çatlamış ve dökülüyor. 40 yıldan beridir bu kirişlerin bakımı yapılmamış. Yağmurdan, havadan etkilenmiş, gözeneklerinden oksijen almış ve donatıları korozyona uğramış. Betondan fırlayan paslı demirleri bile çıplak gözle görülüyor. Boydan boya hastalanmış bu kirişler. Dünkü olaydan önce de buradan beton parçaları düşmüştü. Hatta gidip yerden beton parçalarının bizzat ben kendi elimle toplamıştım” diye konuştu.
Eğer bir an önce gerekli bakım yapılmazsa büyük bir facianın yaşanabileceğini belirten Tezcan, şöyle devam etti: “Eğer tedavisi yapılmazsa parça parça bu betonlar düşer, kirişler kırılır ve üzerinden geçen vasıtalar büyük bir faciaya yol açabilir. Uzun ömürden dolayı herkes yaşlanır, beton da yaşlanır. Kısaca bu betonun ve kirişlerin acil bakıma ihtiyacı var. Hemen onarım projesi çizilecek. Yüksek teknoloji dediğimiz malzeme kullanılacak. Çelikten de güçlü FRP denilen karbon fiberlerle güçlendirilmiş polimer levhalar kullanılacak. Bu malzeme Türkiye’de yok. Biz bu malzemeyle depremde binalarımızı güçlendiriyoruz.” Viyadük ayaklarının depreme karşı çok iyi bir şekilde güçlendirildiğini söyleyen Tezcan, “Viyadük ayakları en iyi şekilde güçlendirildi ama ayaklara uzanan kirişlere hiçbir şey yapılmadı. Bu kirişler adeta, ‘Ben artık çürüdüm, yaşlandım, dökülüyorum, hastayım, tedaviye ihtiyacım var’ diye bas bas bağırıyor” dedi.
‘Bakım sorunu var’
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı Cemal Gökçe de, köprünün zamanla yıpranan mevcut taşıyıcı elemanlarının onarılması, yenilenmesi ve bakımlarının yapılması gerektiğini belirterek, “Yani periyodik bakımları yapılmalıdır. Öyle anlaşılıyor ki, bu bakım yeterli ölçüde yapılamamış. Buradaki kirişlerde bir sorun var. Beton parçaları bir arabanın üzerine düşmüş, insanların kafalarına düşebilirdi. Buna izin vermemek lazım. Daha önce de halat kopmuştu. Tüm bunlar tabii ki olabilir. Yıpranma ve kopmalar olabilir. Ancak taşıyıcı elemanlarla ilgili çok sık kontroller ve ölçümler yapılarak, bu elemanların kopma noktasına gelmeden değiştirilmeleri gereklidir. Eğer bakımları yapılıp yıpranan elemanlar değiştirilirse herhangi bir sorun olmaz. Ancak burada onarım bakım sorunu olduğu bir gerçek” dedi.
Karayolları: Araştırıyoruz
Karayolları 17. Bölge Müdürlüğü Köprü Bakım Onarım Mühendisi Münir Yeşiltaş, ekiplerin olay yerinde bu beton parçalarının kopma nedenlerini araştırdığını belirterek, “Detaylı bir araştırma ve inceleme yapıyoruz. Henüz bu beton parçalarının neden düştüğünü bilmiyoruz. Gerekli çalışmalardan sonra bir değerlendirme yapacağız” dedi.
(Milliyet)